Svält

Jag har fortfarande svårt att acceptera att människor i min omgivning är så uppenbart omedvetna om den förestående resursbristen. Det är som om de vandrar omkring inneslutna i en "det kan inte hända mig" bubbla, betraktande världen som om den vore en tv-show.

  Det ekonomiska gungflyt var och är det första tecknet på att det globala handelssystemet lider av en obalans då det gäller energi, matbrist är det andra tecknet, vilket snart kommer att följas upp av akut svält i de mest utsatta delarna. Enligt de senaste beräkningarna, (nyhetsutsändning i P1 per den 12/5), så räcker världens spannmålslager i ytterligare 12 veckor, detta förutsatt att ingenting stör, distribution och lagerhållning.


Tolv veckor kanske låter som en lång tid, det är ju ändå tre månader, men då skall man vara medveten om att redan nu ser det mörkt ut då det gäller skörden för detta år. Torka i många av de producerande regionerna ställer till det alldeles oerhört. Dessutom har andra nyckelregioner drabbats av naturkatastrofer, nu senast Burma och Kina.


De kustnära ris- och räkodlingarna är helt utslagna i Burma, ett land som redan innan var hårt drabbat av drivmedelsbrist och brist på basvaror.

  I Kina har en av de ekonomiskt viktigaste regionerna drabbats, " Sichuan has been historically known as the "Province of Abundance". It is one of the major agricultural production bases of China. Grain, including rice and wheat, is the major product with output that ranked first in China in 1999. Commercial crops include citrus fruits, sugar canes, sweet potatoes, peaches and grapeseeds.", en störning i produktionen blir mycket kännbar för hela landet.


Många nätdebattörer, (engelska och amerikanska sajter), talar om detta år som det första nödåret, början på en lång och nedåtgående trend. De understryker vikten av att samla på sig av nödvändiga varor och produkter. En del går så långt som att uppmuntra läsarna att sälja av sina "prylar" för att i stället investera i livsnödvändigheter.


Nedan följer en lista på det som jag uppfattar som det viktigaste.


  1. Fröer, fröer av olika slag. Det spelar ingen roll om du tänker odla dem själv, de är utmärkta bytesvaror. Försök att få tag på fröer som håller sig över tid. I övrigt, driv upp några plantor själv och ta vara på fröerna. Som en vis man sade, "det spelar ingen roll om man har tillgång till rent vatten och god jord om du inte har något att plantera".
  2. Handredskap, alla sorter. Satsa på sådant som inte behöver en extern energikälla för att fungera. Krattor, hackor, släggor, kilar, räfsor, sågar, yxor, hammare, o.s.v.
  3. Tält, ett slitstarkt och uppvärmningsbart tält. Typ militärens eller Moskosel. Det är viktigt att man kan använda en kamin inuti, för matlagning och uppvärmning.
  4. Sovsäck, den bör vara syntetisk och klara vintertemperaturer. Var inte snål då det gäller denna oumbärliga livräddare. Det är vanligare att folk fryser ihjäl i katastrofsituationer än att de svälter ihjäl.
  5. Hållbara matlagningskärl, glöm aluminium stormkök, de funkar kanske ett par veckor, (förutsatt att det finns bränsle till dem). Satsa på gjutjärn i stället, Skeppshult har en utmärkt vilmarksgryta, (eller ugn), som går att fås under tusenlappen. I övrigt kan man aldrig få för mycket kärl av olika slag, (för transport av vatten och dylikt).
  6. Cyklar, helst oväxlade, robusta och enkla. Tänk på att du måste kunna laga dem själv. Till cyklarna bör det finnas en eller ett par cykelkärror. Jag tänker mig inte dessa kärror som rekreationsutrustning för semestern, föreställ dig i stället att allt måste transportera med hjälp av kärrorna. Därför bör de främst vara praktiska och hållbara.

Förutom det jag uppräknat bör man investera i ett "panik förråd" av mat. Viktiga ingredienser till detta är som följer.


  1. Ris, helst 5 kg per familjemedlem. Det ger dig och din familj en månads respit.
  2. Konserver, så mycket du har råd med. Persikor, aprikoser, annans, bönor, champinjoner, tonfisk, soppor... You name it.
  3. Kryddor, salt, socker och buljongtärningar eller torrbuljong.
  4. Mjöl, som med ris helst 5 kg per familjemedlem. Mjöl bör, liksom ris, förbrukas så du får en utmärkt ursäkt att börja baka regelbundet. Ersätt allt efter som det förbrukas. Torrjäst.
  5. Alkohol, vin och sprit, (öl håller sig inte särskilt länge). Anledningen till att köpa på sig alkohol är att det är en utmärkt bytesvara. Dessutom kan sprit användas vid sårtvätt.
  6. Tobak, av samma skäl som att köpa på sig alkohol.
  7. Sanitets- och första hjälpen artiklar. Bindor, tamponger, tvålar, schampo, deodorant, tandkräm, plåster, gasbinda, saxar, rakblad/hyvlar o.s.v.

Naturligtvis finns det mycket att tillägga, men listorna ovan kanske inspirerar dig till din egen prioriteringslista.

  Anledningen till att jag inkluderar tält och sovsäck på min lista är ganska enkel. Hittills har jag inte hört talas om någon natur eller annan katastrof som inte tvingar någon eller flera från den plats de bor på. Jag säger inte att det kommer att bli så, jag säger att det finns en stor möjlighet att man kan tvingas att flytta på sig på grund av omständigheter man inte rår över.


Under flera år har jag nu följt debatten om peak oil, överbefolkning och miljöhoten. För egen del behöver jag inte fler bevis på att vi står på tröskeln till bristens århundrade. Det är möjligt att alla mina förberedelser kommer att ha varit förgäves, det är möjligt att jag blir berövad på allt.

  Men genom mina förberedelser har jag åtminstone givit mig själv, min familj och mina barn en chans. Det är mer än vad majoriteten gjort och jag vet inte om jag skall vara tacksam för det eller inte, (om man gör klart för sig vad det innebär).

  Skulle vi tvingas från vår lilla gård så vet jag platser till vilka vi kan bege oss och börja om från början. De platserna erbjuder isolation och mat i form av främst fisk, vilt och vi kan ta oss dit med hjälp av cykel, vilket är ett villkor.


Jag är medveten om hur oerhört löjligt och Ramboöverlevnasübermänchaktigt detta kan låta om man inte vill acceptera att världen förändras. Om man fortfarande hyser tilltro till den eviga tillväxten och kapitalets oändliga jäsning så ser man nog mina texter som utslag av en överlevnadsdåres febriga fantasier.

  Mitt svar inför en sådan kommentar kan bara vara att jag verkligen hoppas att det är jag som är galen.


Det motsatta är alldeles för skrämmande att ens börja tänka på.


Lev väl

Allmänt | |
Upp